Toetsweek tips

Hi everyone,

Het is weer eens zover, stress.. Want de toetsweek is weer aangebroken! Dit is een week waar ik altijd zo tegenop kan zien van tevoren. Het feit dat je weer flink moet blokken om goede cijfers te kunnen halen. Helemaal in dit jaar is ’t bij mij van groot belang, want door deze toetsen goed te maken ga je tenminste met goede cijfers ’t examen in. Maar in de toetsweek is alles opeens zóveel interessanter! Dit maakt het leren natuurlijk niet veel makkelijker..

Vandaar hier wat tips zodat jij in full focus die toetsweek doorkomt!

1. Leg je mobiel weg

Dit is iets waar ik eerder nogal veel moeite mee had. Als ik ging leren, nam ik mijn mobiel steevast mee naar boven. Om hem vervolgens naast mijn boeken neer te leggen. Mezelf maar een beetje voorhouden dat het me heus niet zo afleidt. Nou dus wel, ik leer zoveel langzamer als mijn mobiel naast me ligt. Ik heb mijn concentratie dan niet voor de volle 100% bij mijn leerwerk en voel telkens de neiging om even op m’n mobiel te kijken, naar de nieuwe dingen die op de social media zijn verschenen. Alsof er zoveel nieuws opstaat na een kwartiertje, want ja, na een kwartiertje was ik mijn concentratie alweer kwijt. Tegenwoordig, als ik weet dat er veel moet gebeuren, vertrek ik naar m’n kamer, zonder mijn telefoon. Op die manier heb ik daar geen afleiding van en kan ik gewoon even flink aan de slag!

leren

2. Zoek een ruimte zonder afleidingen

Dit lijkt misschien een beetje op de voorgaande tip, maar het is wel belangrijk. Op het moment dat jij in een ruimte gaat zitten met allerlei afleidingen maakt dat het leren niet veel makkelijker. Je ziet vanuit het raam opeens allemaal mensen lopen, je laptop staat verleidelijk dicht in de buurt. Of je voelt opeens de drang om toch dat stapeltje kleren even op te ruimen. Zorg er van tevoren gewoon voor dat je kamer, of waar je dan ook graag leert, opgeruimd en netjes is. Klaar voor een weekje blokken! Je leerwerk zal veel vlotter verlopen, waardoor jij toch nog de tijd kan vinden om iets anders te gaan doen!

leren3

3. Beloon jezelf

Stel er komt een nieuwe aflevering van je favoriete serie op Netflix te staan en je voelt de drang om het te gaan kijken, maar er ligt nog een stapel boeken op je te wachten. Misschien niet het meest handige moment om tv te gaan kijken, hoe leuk het ook is. Toch vind ik dat je jezelf af en toe best mag belonen! Stel voor jezelf doelen vast, zoals een twee uurtjes even flink aan de slag of die ene paragraaf door en door kennen. Op het moment dat je dat doel voor jezelf behaald heb mag je jezelf heus wel belonen met iets waar je zin in hebt. Bijvoorbeeld die ene aflevering wel kijken of misschien die lekkere chocoladereep waar je al de hele week naar smacht. Op die manier heb jij je welverdiende pauze gehad en ben je weer volledig opgeladen om daarna weer aan de slag te gaan.

leren2

4. Leer hardop

Dit is iets wat mij heel erg helpt! Het kan in het begin misschien een beetje wennen zijn, maar lees hardop tijdens het leren. Als je begrippen moet leren, dan lees ik altijd de definitie hardop en herhaal ik het vervolgens een paar keer. Dit geldt ook voor stukken tekst, ik lees de teksten hardop en ga vervolgens proberen het na te vertellen. Het zal je verbazen hoe snel de grote lijn van de tekst zal blijven hangen. Het is zo dat je brein de neiging heeft je eigen stem goed te onthouden, dus waarom daar dan geen gebruik van maken?

5. Herhaal de stof

En dan als laatste tip heb ik nog dat het belangrijk is de stof te herhalen. Hierdoor komt de informatie beter in je geheugen en zal je het dus beter onthouden. Op het moment dat jij het één keertje hebt doorgelezen zal het misschien in je korte termijn geheugen zitten, waardoor jij voor die dag denkt de stof prima te kennen. De volgende dag zal dat echter flink tegenvallen en zal je voor je gevoel weer opnieuw moeten beginnen. Het saai het ook is, blijf de stof herhalen zodat jij straks met gemak al die informatie kan oplepelen bij de toets.

Dit waren even kort vijf tips, die hopelijk het leren voor een toetsweek wat gemakkelijker zullen maken. Ik ga zelf ook maar weer flink aan de slag, hopelijk krijg ik over een tijdje dan weer wat goede cijfers terug!

Succes allemaal! 🙂

Liefs Lisa

